Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Linia 131: Trwa wymiana torów między Zduńską Wolą a Inowrocławiem

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia
INTERCOR

Autor:

PKP PLK

Data publikacji:
22-11-2025
Ostatnia modyfikacja:
21-11-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

Na tory między Zduńską Wolą Karsznicami a Inowrocławiem Rąbinkiem wyjechał specjalistyczny sprzęt, który zapewni wysoką jakość robót i skróci ograniczenia w ruchu pociągów. Praca wysokowydajnej oczyszczarki tłucznia to element rewitalizacji magistrali Śląsk – Bałtyk, jednego z najważniejszych towarowych korytarzy kolejowych w kraju. Efektem inwestycji na linii 131 Chorzów Batory – Tczew będzie sprawniejszy i szybszy przejazd ciężkich pociągów między trójmiejskimi portami a śląskim okręgiem przemysłowym.

Linia kolejowa 131 ma duże znaczenie dla krajowego oraz międzynarodowego transportu towarowego. Trasa, która przebiega przez województwo łódzkie, łączy Górnośląski i Częstochowski Okręg Przemysłowy oraz Rybnicki Okręg Węglowy z węzłem kolejowym w Tczewie, a dalej z portami w Gdańsku i Gdyni. Znajduje się w ważnym korytarzu europejskiej sieci TEN-T Bałtyk – Adriatyk.

Na odcinkach Zduńska Wola Karsznice – Poddębice oraz Karczyn – Inowrocław Rąbinek od października PLK rewitalizują tor nr 2. W listopadzie do robót przystąpiła nowoczesna oczyszczarka tłucznia. Ekonomiczny i wydajny sprzęt zapewnia wysoką jakość i szybkość wykonywanych prac.

Prace, w ograniczonym zakresie, obejmą również cztery przyległe łącznice w okolicach Zduńskiej Woli i Inowrocławiu. W sumie roboty obejmą ponad 50 km, na których zostaną wymienione szyny, podkłady i elementy sieci trakcyjnej, oczyszczona podsypka oraz wzmocnione podtorza w wybranych lokalizacjach. Na stacjach Otok, Karczyn, Inowrocław Rąbinek i Inowrocław wyremontowane zostaną pojedyncze rozjazdy. Dodatkowo w Otoku i Karczynie PLK zamontują elektryczne ogrzewanie rozjazdów, które zapobiegnie oblodzeniu i zaśnieżeniu tego elementu toru. Ponadto zostaną wzmocnione 4 obiekty inżynieryjne (most i trzy przepusty). Poprawi się też bezpieczeństwo ruchu kolejowego i drogowego na 5 przejazdach kolejowo-drogowych.

Realizacja przedsięwzięcia skróci czas transportu towarów między Zduńską Wolą Karsznicami a Inowrocławiem Rąbinkiem o około 20 minut. Zwiększy się przepustowość linii kolejowej, a tym samym częstotliwość i punktualność połączeń. Wzrośnie efektywność i dostępność transportu kolejowego.

Inwestycja jest realizowana w ramach projektu pn. „Prace na linii kolejowej nr 131 Chorzów Batory – Tczew na odcinku Zduńska Wola Karsznice – Inowrocław Rąbinek”, będącego częścią większego zdania pn. „Prace na wybranych odcinkach ciągu linii kolejowej C-E 65”. Prace rozpoczęły się w październiku 2025 r. Ich zakończenie nastąpi w maju 2026 r.

Zadanie realizują firmy PPMT Sp. z o.o. oraz ZRK–DOM w Poznaniu Sp. z o. o. Wartość kontraktu współfinansowanego ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności wynosi 175,3 mln zł netto (215 718 037,10 mln zł brutto).

W ubiegłym latach prace na linii 131 objęły odcinek Kalina (Herby Nowe) – Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice. W tym roku zakończy się modernizacja fragmentu Chorzów Batory – Nakło Śląskie. Odcinki od Inowrocławia do Tczewa są w trakcie projektowania.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia
INTERCOR

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Od grudnia 140 km/h z Chorzowa przez Bytom do Nakła

Infrastruktura

Od grudnia 140 km/h z Chorzowa przez Bytom do Nakła

PKP PLK 25 października 2025

ŁKA pozostanie na trasie do Częstochowy przez Zduńską Wolę

Pasażer

Czy zlikwidowane perony na „Węglówce” należy odbudować?

Infrastruktura

Śląskie: Od niedzieli szybciej z Chorzowa do Tarnowskich Gór

Infrastruktura

Zobacz również:

Od grudnia 140 km/h z Chorzowa przez Bytom do Nakła

Infrastruktura

Od grudnia 140 km/h z Chorzowa przez Bytom do Nakła

PKP PLK 25 października 2025

ŁKA pozostanie na trasie do Częstochowy przez Zduńską Wolę

Pasażer

Czy zlikwidowane perony na „Węglówce” należy odbudować?

Infrastruktura

Śląskie: Od niedzieli szybciej z Chorzowa do Tarnowskich Gór

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij